ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

زمین‌های رها شده ایثارگران مشهد معضل ساکنین محله

  • کد خبر: ۹۷۵۸۵
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
زمین‌های رها شده ایثارگران مشهد معضل ساکنین محله
درباره زمین‌های رها شده ایثارگران مشهد که مالکان برای تعیین وضعیت آن‌ها اقدام نمی‌کنند.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ نمونه‌ها آن قدر فراوان اند که اهالی می‌توانند از بعضی فیلم و عکس بگیرند؛ فیلم ریختن زباله و نخاله در زمین‌هایی که نه صاحبی دارند و نه مانعی که جلو این تخلف را بگیرد.

حرف از معضل زمین‌های رهاشده انتهای ایثارگران است که مدت هاست به دغدغه بزرگ و اول اهالی تبدیل شده است، اما انگار این دغدغه برای مالکانی که نیستند، اصلا اهمیت ندارد. آن‌ها زمین را رها کرده و رفته اند و درنهایت با وضع پیش آمده، مشکلی برای مردم و شهرداری ایجاد کرده اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمین‌های این محدوده کاربری فضای سبز دارند، اما وجود حدود ۲۸ مالک شخصی و دولتی، برای این زمین‌ها شرایطی پیش آورده که امکان تعیین تکلیف آن‌ها را سخت و حتی غیرممکن کرده است.

شهریورماه وضعیت این زمین‌ها را در گزارشی در همین صفحه بررسی کردیم، اما شکایت دوباره اهالی از ریختن نخاله و وضعیت نابسامان منطقه، باعث شد موضوع را بار دیگر پیگیری کنیم که البته پاسخ مسئولان نیز همچون گذشته چندان امیدوارکننده نیست.

بی توجهی مالکان

چهارماه پس از گزارش قبلی، بار دیگر سراغ محسن قره خانی، معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه۲، می‌رویم تا شاید تصمیمی جدید گرفته باشند یا اتفاقی تازه رخ داده باشد، اما پاسخ منفی است. وی در میان صحبت هایش چندین بار تأکید می‌کند که امکان تعیین وضعیت زمین‌های انتهای ایثارگران وجود ندارد، زیرا در اختیار مالکان شخصی است و آن‌ها نیز برای تعیین تکلیف زمین‌ها و توافق با شهرداری اقدامی نمی‌کنند.

به گفته او، با ریزدانه شدن فروش قول نامه‌ای زمین‌ها به دیگران، امروز علاوه بر چند مالک اصلی، افراد زیادی مدعی مالکیت این زمین‌ها هستند که همین امر مشکل را پیچیده‌تر کرده است.

قره خانی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰۰ هزار مترمربع زمین رهاشده در نواحی ۲ و ۳ شهرداری منطقه ۲ قرار دارد و به تبع آن بیشترین معضل ایجاد فضای سبز هم در این نواحی است که زمین انتهای ایثارگران نیز از این زمین هاست. ایجاد بوستان و فضای سبز به تملک اراضی بستگی دارد و فعلا چنین امکانی وجود ندارد.

وجود زباله و نخاله‌های رهاشده در این منطقه، علاوه بر ظاهر نازیبا سبب انتشار بیماری‌های مختلف هم می‌شود. معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه۲ درعین حال تأکید می‌کند که شهرداری منطقه به صورت دوره‌ای برای پاک سازی محل مراجعه می‌کند و اقدام دیگری نمی‌شود انجام داد.

موانع حقوقی باید رفع شود

مردم درخواستی به کمیته نظارتی شورا بدهند تا از مراجع قضایی کمک بطلبیم.

صدای اعتراض اهالی اطراف این زمین‌ها تابه حال به جایی نرسیده است. برای اینکه پاسخ بیشتری بشنویم، مشکل اهالی را با حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، مطرح می‌کنیم و سؤال این است که آیا هیچ راهی برای وادارکردن مالکان به تعیین تکلیف وجود ندارد؟ وی در پاسخ می‌گوید: برای تعیین وضعیت زمین‌های رهاشده مصوبه‌ای در شورا وجود دارد که می‌توان به مالکان اخطار داد و آنان را به تعیین وضعیت ملزم کرد.

وی البته درباره زمین‌های ایثارگران مشکل دیگری را هم بیان می‌کند: مسئله مهم این زمین‌ها موانع حقوقی هم هست. تقسیم بندی و فروش غیرمجاز این زمین‌ها باعث شده است افراد زیادی ادعای مالکیت کنند و پیش از اینکه حل مشکل به شهرداری برسد، باید تکلیف مالکیت‌ها در مرجع قضایی مشخص شود. پس از آن شهرداری می‌تواند با انتشار فراخوان مالکان را به تعیین وضعیت ملزم کند.

ضمیری درنهایت تنها راه قانونی و مؤثر موجود برای اهالی را ارسال درخواست می‌داند: برای اینکه فرایند تعیین وضعیت زمین‌ها آغاز شود، اهالی می‌توانند شرح مشکلات و درخواست یکپارچه شان را به کمیته نظارتی شهرداری منطقه ۲ بفرستند تا جلسات آن در شورا تشکیل شود. پس از آن درباره راهکار‌های حقوقی و قضایی تصمیم گیری می‌شود و از مراجع قضایی درخواست کمک خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->